Vitamino D nepakankamumas. Simptomai ir kaip juos gydyti

Vitamino D trūkumo simptomai, be kita ko, gali būti nuovargis, dažnos ligos, nerimas, kaulų skausmas ir lėtesnis žaizdų gijimas. Gydymas gali apimti mitybos pokyčius arba papildų vartojimą.

Vitaminas D kartais vadinamas saulės vitaminu [1], nes jūsų organizmas jį gamina iš cholesterolio, kai odą veikia saulės spinduliai.

Tai riebaluose tirpus vitaminas, atliekantis svarbų vaidmenį tinkamam organizmo funkcionavimui, įskaitant kaulų sveikatą ir imunitetą. Jis netgi gali padėti išvengti vėžio ir apsaugoti nuo kelių lėtinių ligų, įskaitant [2]:

  • kaulų nykimas
  • depresija
  • 2 tipo cukriniu diabetu
  • širdies ligos
  • išsėtinės sklerozės

Vitamino D trūkumas paprastai apibrėžiamas kaip mažesnė nei 20 ng/ml koncentracija kraujyje, o 21-29 ng/ml koncentracija laikoma nepakankama. Dauguma suaugusiųjų kasdien turėtų gauti 1 500-2 000 tarptautinių vienetų (Ui) [3] vitamino D.

Tačiau vitamino D trūkumas yra vienas iš labiausiai paplitusių mitybos trūkumų visame pasaulyje. Pavyzdžiui, Jungtinėse Amerikos Valstijose beveik 42 % [4] Patikimas šaltinis suaugusiųjų trūksta vitamino D. Šis skaičius išauga iki beveik 63 % suaugusių ispanakalbių ir 82 % suaugusių afroamerikiečių.

Skaitykite toliau ir sužinokite daugiau apie vitamino D trūkumo simptomus ir gydymo būdus.

KOKIE YRA VITAMINO D NEPAKANKAMUMO POŽYMIAI?

DAŽNOS LIGOS IR INFEKCIJOS

Vitaminas D tiesiogiai sąveikauja [5] su ląstelėmis, atsakingomis už kovą su infekcijomis. Jei dažnai sergate, prie to gali prisidėti mažas vitamino D kiekis.

Tyrimai rodo, kad yra ryšys tarp vitamino D trūkumo ir kvėpavimo takų infekcijų, pavyzdžiui, peršalimo [6], bronchito ir plaučių uždegimo.

2020 m. apžvalgoje [7] taip pat nustatyta, kad vitamino D trūkumas susijęs su keliomis virusinėmis ligomis, pvz:

  • hepatitu
  • gripu
  • COVID-19
  • AIDS

2019 m. 25 tyrimų apžvalgoje [8] nustatyta, kad vitamino D papildai padeda sumažinti kvėpavimo takų infekcijų riziką. Jis buvo dar naudingesnis žmonėms, kurių kraujyje vitamino D koncentracija buvo mažesnė nei 25 nmol/l arba labai maža.

Atlikti vitamino D tyrimai parodė, kad tam tikras jo kiekis gali padėti sumažinti kvėpavimo takų infekcijų riziką. Tačiau geriausia pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu, jei dažnai sergate infekcijomis ar ligomis be žinomos priežasties. Jie galėtų aptarti bet kokius maisto papildus ir tinkamas vakcinas jūsų bendrai sveikatai.

NUOVARGIS

Tyrimai rodo, kad vitamino D trūkumas gali sukelti nuovargį. Pavyzdžiui:

  • 2019 m. atliktame tyrime [9], kuriame dalyvavo 480 vyresnio amžiaus žmonių, vitamino D trūkumas siejamas su nuovargio simptomais.
  • 2020 m. tyrimas [10], kuriame dalyvavo 39 vaikai, susiejo mažą vitamino D kiekį su prasta miego kokybe, trumpesne miego trukme ir vėlesniu miegu. Tai gali lemti didesnį nuovargį.
  • 2015 m. atliktame tyrime [11], kuriame dalyvavo slaugytojos, nustatytas ryšys tarp mažo vitamino D kiekio ir pačių vertinamo nuovargio. Dar daugiau, 89 % tyrimo dalyvių trūko šio vitamino.

Tyrimai [12] rodo, kad vitamino D papildų vartojimas gali sumažinti nuovargio stiprumą žmonėms, kuriems jo trūksta.

KAULŲ IR NUGAROS SKAUSMAI

Vitaminas D padeda palaikyti kaulų sveikatą, nes pagerina kalcio įsisavinimą organizme. Kaulų ir apatinės nugaros dalies skausmas gali būti vitamino D trūkumo simptomai.

2018 m. atliktoje 81 tyrimo apžvalgoje [13] nustatyta, kad artritu, raumenų skausmu ir lėtiniu plačiai paplitusiu skausmu sergančių žmonių vitamino D kiekis paprastai būna mažesnis nei šių ligų neturinčių žmonių.

Panašiai 2018 m. atliktame tyrime [14], kuriame dalyvavo 98 suaugusieji, kenčiantys apatinės nugaros dalies skausmus, mažesni vitamino D kiekiai siejami su stipresniu skausmu. Tačiau 2017 m. atliktoje didelėje apžvalgoje [15] nustatyta, kad šis ryšys buvo nenuoseklus kituose panašiuose tyrimuose.

Reikia atlikti daugiau tyrimų.

NERIMAS IR DEPRESIJA

Vitamino D trūkumas siejamas su nerimu [16] ir depresija [17], ypač vyresnio amžiaus žmonėms. Tačiau kai kurių tyrimų rezultatai yra prieštaringi, todėl reikia atlikti daugiau tyrimų.

Vitamino D papildų poveikis taip pat buvo nevienareikšmis, tačiau kai kuriose 2014 [18], 2019 [19] ir 2021 [20] apžvalgose nustatyta, kad jie padėjo palengvinti depresijos simptomus.

LĖTAS ŽAIZDŲ GIJIMAS

Lėtas žaizdų gijimas po operacijos ar sužeidimo gali būti ženklas, kad vitamino D kiekis jūsų organizme yra per mažas. Pavyzdžiui, 2019 m. apžvalgoje [21]  nustatyta, kad vitamino D trūkumas pablogino tam tikrus gijimo aspektus žmonėms, kuriems buvo atlikta dantų operacija.

Taip gali būti todėl, kad vitaminas D didina [22] junginių, kurie yra labai svarbūs formuojantis naujai odai kaip žaizdų gijimo proceso daliai, gamybą.

Vitamino D vaidmuo kontroliuojant uždegimą ir kovojant su infekcijomis taip pat gali būti svarbus tinkamam gijimui.

Pavyzdžiui, 2014 m. atlikus tyrimą [23], kuriame dalyvavo 221 žmogus, nustatyta, kad tiems, kuriems labai trūko vitamino D, dažniau nustatytas didesnis uždegiminių žymenų, galinčių kelti pavojų gijimui, kiekis.

Taip pat 12 savaičių trukmės tyrime [24], kuriame dalyvavo 60 žmonių, sergančių su diabetu susijusiomis pėdų opomis, vitamino D papildų vartojusių asmenų žaizdų gijimas žymiai pagerėjo, palyginti su placebo grupe.

Tačiau reikia atlikti daugiau tyrimų. [25]

KAULŲ NYKIMAS

Vitaminas D atlieka svarbų vaidmenį kalcio įsisavinimui ir kaulų apykaitai. Tai svarbu, nes vitamino D ir kalcio vartojimas tuo pačiu metu padeda organizmui maksimaliai padidinti jo įsisavinimą.

Mažas kaulų mineralų tankis rodo, kad jūsų kaulai neteko kalcio ir kitų mineralų. Dėl to vyresnio amžiaus suaugusiesiems, ypač moterims, kyla didesnė lūžių rizika [26].

Vitamino D trūkumas taip pat gali padidinti riziką susirgti tokiomis kaulų ligomis kaip osteoporozė ir sarkopenija [27] (raumenų nykimas).

Tačiau nepriklausomų vyresnio amžiaus žmonių gydymo vitamino D papildais tyrimai davė nevienareikšmiškų rezultatų. Pavyzdžiui, 2021 m. apžvalgoje [28] nustatyta tam tikra nauda, pavyzdžiui, sumažėjęs raumenų skausmas, o 2017 m. apžvalgoje [29] nustatyta, kad jis neapsaugo nuo lūžių, susijusių su kaulų nykimu.

Pasitarkite su sveikatos priežiūros specialistu dėl vitamino D papildų, jei jaučiate kaulų nykimą.

PLAUKŲ SLINKIMAS

Tyrimai rodo, kad plaukų slinkimas gali atsirasti dėl maistinių medžiagų trūkumo [30]. Visų pirma, tyrimuose mažas vitamino D kiekis siejamas su alopecija areata – autoimunine liga, kuriai būdingas stiprus plaukų slinkimas.

2015 m. atlikto tyrimo [31] metu, kuriame dalyvavo 48 šia liga sergantys žmonės, nustatyta, kad 12 savaičių vietiniu būdu naudojant sintetinę vitamino D formą, žymiai padidėjo plaukų ataugimas.

2021 m. apžvalgoje [32] taip pat nustatyta, kad vitamino D kiekis gali turėti atvirkštinį ryšį su nebrandžiu plaukų slinkimu. Tai reiškia, kad kuo didesnis vitamino D kiekis, tuo mažesnis plaukų slinkimas nustatytas tyrimo metu, ir atvirkščiai.

RAUMENŲ SKAUSMAS

Raumenų skausmo priežastis dažnai sunku nustatyti. Tačiau viena iš galimų priežasčių gali būti vitamino D trūkumas.

2014 m. atlikto tyrimo metu nustatyta, kad 71 proc. [33] lėtinį skausmą kenčiančių žmonių trūko šio vitamino.

Vitamino D receptorių yra nervinėse ląstelėse, vadinamose nociceptoriais, kurie jaučia skausmą. Šis vitaminas taip pat gali būti įtrauktas į jūsų organizmo skausmo signalų kelius [34], kurie gali turėti įtakos lėtiniam skausmui.

2019 m. atlikto tyrimo [35] metu nustatyta, kad didelės vitamino D dozės papildai gali sumažinti įvairių rūšių skausmą žmonėms, kuriems trūksta vitamino D. Taip pat 2015 m. atliktas tyrimas su 120 vitamino D trūkumą turinčių vaikų, kuriems pasireiškė augantys skausmai, parodė, kad vienkartinė šio vitamino dozė sumažino skausmo balus vidutiniškai 57 % [36].

PADIDĖJĘS SVORIS

Nutukimas yra vitamino D trūkumo rizikos veiksnys [37].

2020 m. atliktame suaugusiųjų tyrime [38] nustatytas galimas ryšys tarp mažo vitamino D kiekio ir pilvo riebalų bei padidėjusio svorio, nors šis poveikis labiau pasireiškė vyrams.

Vis dėlto, norint nustatyti, ar šio vitamino papildai padeda išvengti svorio augimo, reikia atlikti tolesnius tyrimus [39].

KOKIE YRA VITAMINO D TRŪKUMO RIZIKOS FAKTORIAI?

Nėra vienos vitamino D trūkumo priežasties. Tačiau bendra rizika gali būti didesnė dėl tam tikrų pagrindinių ligų ar gyvenimo būdo veiksnių, pvz:

  • tamsesnė oda
  • kūdikių, kurie yra maitinami krūtimi
  • 65 metų ir vyresni suaugusieji
  • minimalus saulės spindulių kiekis, pavyzdžiui, žmonėms, gyvenantiems toli nuo pusiaujo arba regionuose, kur ištisus metus mažai
  • saulės šviesos
  • antsvoris arba nutukimas
  • sergant lėtinėmis inkstų ar kepenų ligomis
  • turi sveikatos sutrikimų, kurie turi įtakos maistinių medžiagų įsisavinimui, pavyzdžiui, Krono liga arba celiakija
  • vartojate tam tikrus vaistus, kurie turi įtakos vitamino D apykaitai, pavyzdžiui, statinus

KAIP GYDOMAS VITAMINO D TRŪKUMAS?

Vitamino D trūkumas paprastai gydomas maisto papildais, pavyzdžiui, cholekalciferoliu. Jų galite lengvai įsigyti be recepto. Tačiau geriausia pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu, kad jis pateiktų jums tinkamas dozavimo rekomendacijas.

Esant dideliam trūkumui, gydytojas gali rekomenduoti skirti receptinį vitaminą D, kurio dozės yra daug didesnės – iki 50 000 IUT [40]. Gydytojas taip pat gali apsvarstyti galimybę skirti vitamino D injekcijas. [41]

Magnis padeda suaktyvinti vitaminą D, todėl galite vartoti ir šį mineralą.

Daugiau vitamino D turinčio maisto valgymas taip pat gali padidinti jo kiekį. Aptarkite savo mitybos planą su gydytoju arba mitybos specialistu. Galimi šie variantai: [42]

  • riebios žuvys
  • kiaušinių tryniai
  • praturtinti grūdai
  • praturtintas pienas ir sultys
  • jogurtas
  • jautienos kepenys

Gydytojas taip pat gali rekomenduoti daugiau vaikščioti lauke, nes saulės šviesa yra natūralus vitamino D šaltinis. Tačiau svarbu imtis atsargumo priemonių – riboti buvimo saulėje laiką ir naudoti apsauginį kremą nuo saulės.

KADA KONSULTUOTIS SU DAKTARU?

Gali būti sunku nustatyti, ar jums trūksta vitamino D, nes simptomai gali būti nežymūs. Be to, gali būti, kad vitamino D trūksta nejaučiant jokių simptomų.

Jei pastebėjote kokių nors simptomų, kreipkitės į gydytoją, kad jis patikrintų, ar jums netrūksta vitamino D. Gydytojas atliks 25-hidroksivitamino D kraujo tyrimą, kad patikrintų jūsų kiekį. Jie taip pat gali atmesti kitas kai kurių jūsų patiriamų simptomų priežastis.

DAŽNAI UŽDUODAMI KLAUSIMAI

Kaip padidinti vitamino D kiekį?

Kai kurie būdai, padedantys padidinti vitamino D kiekį, yra šie: gauti daugiau saulės šviesos, vartoti vitamino D papildų ir daugiau riebios žuvies.

Per kiek laiko ištaisomas vitamino D trūkumas?

Laikas, reikalingas vitamino D trūkumui gydyti, priklauso nuo jūsų amžiaus, trūkumo sunkumo laipsnio ir bet kokių pagrindinių sveikatos sutrikimų. Sveikatos priežiūros specialistas suaugusiesiems vitamino D papildų, pavyzdžiui, cholekalciferolio, gali skirti iki 10 savaičių, o vaikams – 12 savaičių.

SVARBIAUSIA

Vitamino D trūkumas yra stebėtinai dažnas, tačiau simptomai dažnai būna nežymūs ir nespecifiniai, todėl gali būti sunku nustatyti, ar jums trūksta vitamino D, ar yra kokia nors kita sveikatos būklė.

Jei manote, kad jums gali trūkti vitamino D, kreipkitės į sveikatos priežiūros specialistą dėl kraujo tyrimo. Vitamino D trūkumas paprastai gydomas maisto papildais ir mitybos bei gyvenimo būdo pokyčiais.

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *