Jūrinis kolagenas: nauda, savybės ir panaudojimo būdai

Jei kada nors ieškojote su keto dieta suderinamų maisto papildų, greičiausiai susidūrėte su jūriniu kolagenu ar jūrinio kolageno peptidais. Maisto papildų gamintojai dažniausiai tokius papildus parduoda miltelių ar kapsulių formoje. Jūrinis kolagenas yra puiki alternatyva laktozės turintiems baltyminiams milteliams ir jis pasižymi papildoma nauda organizmui. Priežastis, dėl kurios jūrinis kolagenas yra toks populiarus ketogeninės mitybos besilaikančių asmenų tarpe, yra tai, kad jis yra lengvai virškinamas, beskonis ir gerai toleruojamas.
Jūrinis kolagenas yra ganėtinai naujas produktas sveikatingumo rinkoje, todėl dar tik pradedami jo naudingąsias savybes atslkleidžiantys tyrimai. Kol kas, dauguma su jūriniu kolagenu atliktų tyrimų atrodo daug žadančiai. Kaip rodo jau atliktų tyrimų rezultatai, jūrinis kolagenas yra puikus ne tik potreniruotiniam raumenų atkūrimui †.
Kad daugiau sužinotumėte apie jūrinį kolageną, kas jis yra, kodėl keto dietos besilaikantys asmenys jį vartoja ir kokiomis naudingosiomis savybėmis ji pasižymi – skaitykite toliau. Čia rasite informacijos apie tai, kaip vartoti jūrinį kolageną savo mitybai praturtinti ir kodėl verta rinktis jūrinį kolageną vietoje kitų rūšių kolageno.

Kolagenas – kas tai yra?

Kolagenas yra bendrinis terminas, apibūdinantis grupę struktūrinių baltymų. Šie baltymai sudaro iki 25% visų mūsų kūno baltymų. Egzistuoja apie 30 skirtingų kolageno rūšių, tačiau I ir II tipo kolagenas yra labiausiai paplitęs ir sudaro iki 90% viso organizme esančio kolageno.
Terminas “kolagenas” yra kilęs iš graikų kalbos ir reiškia “klijus”. Mokslininkai taip pat dažnai kolageną vadina “klijais, kurie laiko viską drauge”. Taip yra todėl, kad kolagenas suteikia struktūrą mūsų odai, sąnariams, kaulams ir jungiamajam audiniui. Jo produkcija organizme pasiekia piką apie 20-uosius metus ir pradeda mažėti nuo 30-ies. Tuomet pasireiškia pirmieji organizmo senėjimo požymiai, tokie kaip raukšlės ir raumenų masės mažėjimas. Laimei, yra keli būdai, kaip galima paskatinti kolageno produkciją †, o kolageno papildų vartojimas yra vienas iš jų.
Organizmas gamina kolageną iš aminorųgščių, randamų baltyminiame maiste. Tačiau kolageno taip pat galima gauti tiesiogiai iš gyvulinių audinių. Gyvuliniai sąnariai yra vienas plačiausiai paplitusių kolageno šaltinių. Kolageno sintezei organizmui taip pat reikalingas vitaminas C. Be šio vitamino kolageno sintezė lėtėja ir gali išsivystyti vitamino C nepakankamumas. Tai yra liga, sukeliama nepakankamo vitamino C kiekio organizme, todėl organizmas tampa nepajėgus taisyti audinių pažeidimus.

Kolagenas taip pat sudaro didžiąją dalį sąnario audinio ir yra būtinas randų formavimuisi. Ar kada pastebėjote, kaip randai skiriasi nuo sveikos odos? Taip yra todėl, kad randuose yra tankesnis kolageno sluoksnis nei sveikoje odoje, kadangi randus sudarantis kolagenas išsidėsto lygiagrečiai, priešingai nei sveiką odą sudarantis kolagenas, kurio skaidulos išsidėsto tinkle primenančiu raštu. Būtent toks išsidėstymas suteikia odai elastingumo ir lakstumo.

Apie jūrinio kolageno peptidus

Kolageno peptidai yra hidrolizuota kolageno forma. Priežastis, dėl kurios gamintojai naudoja hidrolizę gaminant kolageno papildus, yra ta, kad šio proceso metu kolagenas tampa lengviau virškinamas.
Kolageno peptidai įprastai išgaunami iš karvių, kiaulių ar vištų, o taip pat gali būti išgaunami iš jūrinių gyvūnų, tokių kaip žuvys. Gamintojai pradėjo tiekti jūrinio kolageno peptidus pirmiausia tiems žmonėms, kurie negali valgyti galvijų ir kiaulienos dėl sveikatos ar religinių pažiūrų.
Dar vienas puikus dalykas apie jūrinį kolageną yra tai, kad jis išgaunamas iš tvaraus šaltinio. Papildų gamintojai šį kolageną išgauna iš žuvų kaulų, odos, pelekų, galvų, ir žvynų, ką kitos įmonės greičiausiai išmeta kaip atliekas. Kai kurios jūrinio kolageno rūšys taip pat išgaunamos iš medūzų ir jūros kempinių. Iš žuvų išgaunamas kolagenas yra bene kokybiškiausias jūrinio kolageno šaltinis.
Jūrinio kolageno peptidų gamybos metu, yra atskiriami žuvų žvynai, pelekai ir kaulai, kadangi skirtinguose organizmo audiniuose yra skirtingos kolageno rūšys. Tuomet skirtingos žuvų dalys sumalamos ir, naudojant chemikalus, kolagenas atskiriams nuo kitų baltymų, riebalų ir pigmentų. Toliau kolagenas hidrolizuojamas, kad mūsų organizmai galėtų jį suvirškinti ir pasisavinti.

Kolageno peptidai mūsų organizme

Organizmas metabolizuoja kolageno peptidus taip pat kaip ir bet kurias kitas maisto medžiagas. Šis procesas prasideda kai plonoji žarna absorbuoja peptidus. Toliau peptidai patenka į kraujotaką ir specifinius audinius, tokius kaip oda, sąnario kapsulė ir jungiamasis audinys. Šiuose audiniuose kolageno peptidai veikia kaip statybiniai ląstelių blokai. Jie taip pat skatina naujų kolageno skaidulų gamybą †.
Kolageno galima gauti tiesiogiai iš maisto, kaulų sultinys ir želatina yra du plačiausiai paplitę kolageno šaltiniai. Mūsų organizmas yra pajėgus absorbuoti didelius kolageno kiekius iš šių maisto produktų. 2015m. atlikto tyrimo metu nustatyta, kad organizmas pasisavina ne mažiau kaip pusę želatinoje esančio kolageno [1]. Vis dėl to, daug paprasčiau ir patogiau yra gauti kolageno iš papildų. Tyrimai rodo, kad apie 90% hidrolizuoto kolageno absorbuojama per 12 valandų nuo suvartojimo [2]. Jūrinis kolagenas yra dar geriau pasisavinamas, kadangi jo molekulės yra mažesnės nei galvijų ar kiaulienos kolageno. Tyrimai jau išnagrinėjo šį klausimą ir yra įrodyta, kad kolageno koncentracija kraujyje padidėja labai greitai po jo suvartojimo [3].

Jūrinis kolagenas ir ketogeninė mityba

Jūrinis kolagenas yra populiarus tarp keto dietos besilaikančių asmenų. Tačiau kodėl taip yra? Ar šie papildai kokiu nors būdu pagreitiną ketozę, ar taip yra todėl, kad juose mažai angliavandenių? Vienas paaiškinimas yra tas, kad keto dieta reikalauja atsisakyti nemažai baltyminių produktų, todėl baltymų papildų vartojimas gali būti kiek painus klausimas. Vartojant baltyminius papildus lengva persistengti, o dauguma jų taip pat yra prastai virškinami.
Siekiant išvengti šių problemų, keto dietos šalininkai renkasi jūrinį kolageną. Jūrinis kolagenas nedirgina virškinimo sistemos, kuri ir taip sunkiai dirba apdorodama stambias riebalų ir baltymų molekules. Jūrinį kolageną taip pat galima įmaišyti į daugumą keto patiekalų nepakeičiant jų skonio. Be to, jūrinis kolagenas nesukelia uždegiminių organizmo procesų, kas yra svarbu keto dietos besilantiems žmonėms.
Itin aktyvūs ketogeninės mitybos šalininkai nori ko nors, kas padėtų palaikyti normalią raumenų ir sąnarių funkciją †, todėl daugeliui jūrinis kolagenas yra puikus pasirinkimas. Tačiau kalbant apie specifinį kolageno poveikį keto dietai, turime jus nuvilti, nes tokių nėra. Jūrinis kolagenas neskatina ketonų išskyrimo ir jo taip pat neįmanoma perdozuoti. Jis paprasčiausiai puikiai papildo keto dietą.
Jūrinį kolageną reikia vartoti taip pat kaip bet kuriuos kitus maisto papildus. Jo sudėtyje yra glicino, prolino ir arginino – glikogeninės aminorūgštys, kurias organizmas gali panaudoti gliukozės sintezei, proceso, vadinamo gliukoneogenezė, metu.

Naudingosios jūrinio kolageno savybės

Kolageno sintezė. Kaip jau minėjome, kolageno sintezė reikšmingai sulėtėja mums senstant. Jei su maistu gaunate mažai baltymų, Jūs taip pat galite patirti dar greitesnį kolageno netekimą.
Jūrinio kolageno papildų vartojimas yra paprastas būdas užtikrinti, kad kasdien Jūsų organizmas gauna pakankamai baltymų. Tačiau yra ir daugybė kitų naudingųjų kolageno savybių.
Taip pat egzistuoja ir kitokie būdai užtikrinti pakankamą baltymų suvartojimą: valgyti daugiau baltymų turinčius maisto produktus, vartoti vitamino C papildus, vengti streso ir rūkymo bei ribti buvimą tiesioginiuose saulės spinduliuose. Tačiau jūrinio kolageno papildų vartojimas yra paprastesnis ir efektyvesnis būdas padidinti kolageno kiekį savo organizme. Ypatingai stiprų poveikį pajusite, jei Jums daugiau nei 35 metai, kadangi tai yra metas, kai organizmui tampa sunkiausia pagaminti pakankamai kolageno ir išlaikyti stangrią odą bei sveikus sąnarius.
Oda. Kolagenas yra populiari odos priežiūros priemonių sudedamoji dalis ir ne veltui. Naudojant kolageną tiesiai ant odos, gerėja jos elastingumas ir stangrumas.
Tačiau geriant įprastus kolageno papildus pajusite stipresnį poveikį, bent jau taip tvirtina mokslininkai. Pavyzdžiui vieno neseniai atlikto tyrimo metu, naudojant senas žiurkes, buvo nustatyta, kad kolagenas padidino odos stangrumą toms žiurkėms, kurių amžius prilygsta 45 žmogaus metams [4].
Siekiant dar labiau pagerinti savo odos būklę, nepamirškite vartoti vitamino C papildų arba vartokite kompleksus, kuriuose jau yra šio vitamino. Rekomenduojama vitamino C paros dozė yra 92 mg vyrams ir 75 mg moterims. Be vitamino C, venkite praleisti daug laiko tiesioginiuose saulės spinduliuose ir jokiu būdu nerūkykite. Šie du dalykai padidina laisvųjų radikalų kiekį odoje ir negrįžtamai pažeidžia DNR.
Plaukai ir nagai. Jei kenčiate nuo trupančių plaukų ir nagų, tuomet jūrinis kolagenas yra kaip tik jums. Žinoma, šios problemos ne visuomet yra kolegano trūkumo pasekmė. Hormonų svyravimas ir maisto medžiagų trūkumas taip pat gali būti priežastis, dėl kurios plaukai ir nagai netenka gyvybingumo.
Nepaisant to, kolagenas sudaro didžiąją dalį mūsų plaukų ir nagų, todėl papildų vartojimas tikrai nepakenks. Įmaišykite kolageno peptidus į savo gėrimus ir žaliusius kokteilius ir laukite, kol pastebėsite pagerėjimą. Jums gali būti naudingas kolageno baltymų vartojimas, jei esate vyresnis nei 40-ies metų amžiaus. Tyrimai rodo, kad plauko storis ir apimtis pradeda mažėti maždaug nuo 40-ies metų [5]. Vėliau plaukai taip pat pradeda labiau trupėti dėl mažesnio riebalų išskyrimo, todėl atsižvelkite ir į šiuos veiksnius.
Sąnariai. Mūsų sąnariai yra apsupti sąnario kapsulės, kuri sumažina trintį. Sąnario kapsulė yra glotni, elastinga ir stipri. Ji sudaryta iš specifinių ląstelių, vadinamų chndroicitais, kurie vykdo kolageno sintezę.
Sąnario kapsulė yra itin jautri traumoms ir sunkiai gyja. Jūrinio kolageno papidlai gali pagreitinti sąnarių gijimą, tačiau tik iki tam tikro lygmens.
Tyrimai rodo, kad kolageno papildai sumažina atletų sąnarių skausmą [6]. Sportuojantys asmenys turi skirti ypatingą dėmesį savo sąnariams, kadangi reguliariai makštinantis, sąnario kapsulė greičiau susidėvi. Mokslininkai taip pat pastebėjo, kad kolagenas palengvina osteoartrito simptomus [7]. Štai kodėl gydytojai skiria kolageno papildus, sąnarių ligomis sergantiems asmenims. Iki šiol nėra žinomas šalutinis kolageno papildų poveikis, todėl juos saugu naudoti visiems.
Raumenys. Senstant, mažėja organizmo raumenų masė. Dėl šio prceso dalinai kalta sumažėjusi kolageno sintezė. Kiti veiksniai yra testosterone lygio sumažėjimas ir sulėtėjęs metabolizmas. Tyrimai, atlikti su vyresnio amžiaus sarkopenija sergančiais vyrais, rodo, kad, lyginant su placebo, kolageno peptidai didina raumenų masę ir stiprumą, derinant tokių papildų vartojimą su jėgos pratimais [8].
Tai reiškia, kad kolageno papildų vartojimas gali padėti išvengti su senėjimu susijusio raumenų masės mažėjimo †. Šie papildai taip pat yra naudingi sportuojantiems asmenims, nepriklausomai nuo amžiaus. Tyrimai rodo, kad kolageno peptidai skatina raumenų augimą ir didina ištvermę† taip pat kaip tai daro bet kurie kiti baltymų papildai. Be to, įrodyta, kad kai kurios kolageno rūšys yra būtinos normaliai raumenų regeneracijai † [9].
Virškinimo sistema. Normali virškinimo sistemos veikla itin svarbi keto dietos besilaikantiems asmenims, kadangi ji užtikrina normalią maisto medžiagų absorbciją ir pernešimą į ląsteles.
Laikantis šios dietos suvartojama daug baltymų ir riebalų, kurie yra sunkiai virškinami, todėl svarbu palaikyti optimalią virškinimo sistemos veiklą.
Vieno tyrimo metu, atlikto analizuojant ledjūrio menkės kolageną, buvo nustatyta, kad jis padeda palaikyti normalią žarnyno veiklą †. Žarnyno veiklos sutrikimai gali pasireikšti įvairiomis alerginėmis reakcijomis tam tikroms maisto medžiagoms, dirgliosios žarns sindromu, diabetu, metaboliniu sindromu ir net autoimuninėmis ligomis [10]. Priežastis, dėl kurios jūrinis kolagenas padeda virškinimo veiklai †, yra jo sudėtyje esanti, priešuždegiminėmis savybėmis pasižyminti aminorūgštis – glutaminas.

Kaip vartoti jūrinį kolageną?

Rekomenduojama maisto papildus turinčius jūrinio kolageno peptidų  vartoti taip, kaip nurodo gamintojas. Įsitikinkite, kad dienos bėgyje geriate pakankamai skyščių.
Kolagenas gana greitai absorbuojamas. Kolageno papildus galite vartoti bet kuriuo paros metu, svarbiausia neviršyti rekomenduojamos paros normos.

Pabaigai

Jūrinis kolagenas yra lengvai virškinamas papildas, išgaunamas iš natūralių šaltinių. Ketogeninės mitybos besilantys asmenys dievina šį papildą, kadangi jis padidina per dieną suvartojamų baltymų kiekį ir yra “kylanti žvaigždė” maisto papildų Pasaulyje.

Nuorodos ir šaltiniai:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25410396
[2] http://www.jmnn.org/article.asp?issn=2278-1870;year=2015;volume=4;issue=1;spage=47;epage=53;aulast=Borumand
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29114654
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707681/
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22524482
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18416885
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24852756
[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/
[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3682802/
[10] http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2017/fo/c6fo01347c#!divAbstract

Įspėjimas ir išnašos:

† Šis teiginys nėra įvertintas Europos maisto saugos tarnybos (EFSA). Maisto papildas nėra maisto pakaitalas. Svarbi įvairi ir subalansuota mityba. ES teisės aktai draudžia reklamuojant maisto papildus teigti apie jų (ar jų sudėtyje esančių sudedamųjų dalių) gydomąsias ir profilaktines savybes, išskyrus, kai tokius teiginius patvirtina Europos Komisija. Mūsų svetainėje pateikiama tik bendro pobūdžio informacija, kuri neturi daryti įtakos skaitytojo apsisprendimui įsigyjant ir/ar vartojant maisto papildus. Jei sergate specifine liga, ar vartojate papildomus vaistus ar maisto papildus, būtinai prieš pradėdami vartoti naujus maisto papildus pasikonsultuokite su savo gydytoju ar vaistininku. Straipsnyje pateikta informacija nėra autoriaus asmeninė nuomonė. Ši informacija nėra skirta reklamuoti maisto produktus ar papildus. Ši informacija negali būti interpretuojama kaip gydymo ar kitokio pobūdžio sveikatos klausimų sprendimo rekomendacija. Raginame sprendimus, susijusius su asmenine sveikata, priimti asmeniškai, įvertinus įvairius informacijos šaltinius. Jeigu pastebėjote netikslumų ar turite komentarų, nusiskundimų, patarimų dėl pateikto turinio, prašau susisiekite el. paštu [email protected] arba svetainėje nurodytais rekvizitais.

5 replies on “Jūrinis kolagenas: nauda, savybės ir panaudojimo būdai

    • Andrejus Petruša

      Iš tiesų kolageną galima vartoti visada, jis nėra pavojingas sveikatai, viskas priklauso nuo kiekių, naudojamos formos (kapsulės ar milteliai) ir kilmės/kokybės. Atletai vartoja po 20-50 gramų į dieną. Kiti vartoja po 0,5-2 gramus į dieną (kapsulėse ir pan.). Taip pat įsitikinkite ar nesate alergiška, tada problemų kilti tikrai neturėtų. Kolagenas yra tiesiog koncentruota baltymų forma, kolagenas = 80-90% baltymai.

      Atsakyti
    • Andrejus Petruša

      Sveiki, būtent kolagenas yra 80-90% baltymai, todėl mano asmeninė rekomendacija, kad jį saugu/galima vartoti visiems, nes tai tiesiog – baltymų šaltinis. Dėl dozavimo ir rekomenduojamų normų pasitarkite su gydytoju ar vaistininku.

      Atsakyti
  • Andrejus Petruša

    Sveiki, kiekvieno ingridienio gali būti visada daugiau, bet tada netelpa į kapsulę arba nelieka vietos kitiems ingridientams ir jau nesigauna kompleksas. Kolagenas tikrai yra produktas, kurio galima vartoti ir 10 gramų į dieną ir jis būna ir kitokiuose pavidaluose – milteliai ir pan. – gal ateityje tokį (tik kolageno produktą) turėsime taip pat – visiems kolageno super fanams ir ieškantiems tik jo. Kol kas turime jį savo komplekse ir jis, nors ir mažesnėm dozėm – yra naudingas ir papildo kitus formulėje esančius ingridientus. Ačiū už klausimą, tikiuosi, kad atsakiau 🙂 Linkėjimai, iki.

    Atsakyti

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *