Magnio trūkumas: simptomai, priežastys ir magnio preparatai

Ar žinojote, kad būtent magnis yra gyvybiškai svarbus – pagrindinis mineralas žmogaus organizmo apykaitoje?

Magnis – periodinės elementų lentelės elementas, žymimas Mg, eilės numeris 12.

Magnis – tai mikroelementas, kuris aktyvina daugiau nei 300 fermentų veiklą, dalyvauja angliavandenių, lipidų, baltymų, energijos apykaitoje, šilumos reguliacijos procese, plintant nerviniam impulsui, palaikant raumenų dirglumą.

Daugumoje Europos šalių, tarp jų ir Lietuvos, gyventojai suvartoja mažiau magnio, negu rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija. Sveika mityba – viena svarbių sveiko gyvenimo būdo sudedamųjų dalių. Taigi, jeigu žmogaus mityba visavertė ir įvairi, galima tikėtis, kad jis kasdien gauna pakankamą magnio kiekį. Šio gyvybiškai svarbaus mineralo atsargas organizme galima būtų papildyti valgant daug magnio turinčių produktų (daržovės, grūdinės kultūros, vaisiai ir riešutai), tačiau tai tampa sudėtinga arba praktiškai neįmanoma, nes didžiulė magnio stoka yra ir modernios/šiuolaikinės agrokultūros nualintame dirvožemyje. Todėl tipiškai su maistu gaunamas nepakankamas magnio kiekis, todėl reikia vartoti magnio papildą (ne visi jie vienodi, ne visi be pašalinio poveikio) ir atstatyti magnio trūkumą organizme. Skaitykite toliau, jeigu norite tikrai išsamiai susipažinti su magnio problema, prevencija, bei sprendimo būdais.

Taigi, magnio trūkumas išsivysto ir dėl maisto ruošos technologijų, produktų apdorojimo būdų, dėl ko dalis vertingų medžiagų prarandama ir tai sumažina produktų biologinę vertę. Beje, perdirbant grūdus – netenkama net 80 proc. viso magnio kiekio (o grūdinėse kultūrose magnio yra daugiausia).

Sumažėjus magnio koncentracijai, dažniausiai sutrinka ne viena, o kelios organizmo funkcijos. Kyla rizika susirgti kraujagyslių sistemos ligomis, dažnai magnio nepakankamumas yra susijęs ir su širdies ritmo bei kraujospūdžio sutrikimais. Magnio stoka gali būti astmos, cukrinio diabeto (padeda subalansuoti cukraus kiekį kraujyje), osteoporozės, virškinamojo trakto, inkstų ir kitų organų negalavimų bei onkologinių ligų priežastis. Magnis yra ypač svarbus nervų sistemai, tad esant jo stygiui padidėja jautrumas stresui, atsiranda dirglumas, nuovargis, vargina prastas miegas. Taip pat gali pasireikšti galvos svaigimas bei skausmas, dėmesio sutrikimas, impulsyvumas, atminties pablogėjimas, depresija. Verta paminėti, jog magnis dalyvauja odos ląstelių apykaitos procesuose ir kolageno sintezėje, todėl magnio stoka organizme gali skatinti senėjimo procesus. *

Galvojote, kad svarbiausias mineralas sveikiems ir stipriems kaulams palaikyti yra kalcis?


Kalcis yra labai svarbus elementas, bet jis turi būti subalansuojamas magnio arba kitaip jis sutrikdo normalią ląstelių veiklą. Kalcio perteklius yra toksiškas organizmui ir yra siejamas su daugybe ligų, taigi be magnio kalcis tampa Jūsų priešu. Magnis yra reikalingas palaikyti sveiką kalcio kiekį kraujyje. Kalcio kanalai yra saugomi magnio. Magnis, kurio koncentracija ląstelėse yra 10 tūkst. kartų didesnė nei kalcio, leidžia tik tam tikrą kiekį kalcio atlikti elektrinę transmisiją ir, kai darbas baigtas, skubiai jį pašalina. Visa tai yra būtina, nes kalcio perteklius ląstelėse sukelia hiperkalcemiją, uždegimą, nervinės sistemos sujautrėjimą ir sutrikdo ląstelių veiklą. Per daug kalcio ląstelėse sukelia širdies ligų simptomus, astmą ir galvos skausmą. Magnis yra gamtos natūralus kalcio kanalo blokatorius, kuris slopina kalcio jonų pernešimą į raumenų ląstelių membranas, todėl yra gyvybiškai svarbu užtikrinti pakankamą magnio kiekį organizme. Įdomu tai, kad labai daug žmonių pasaulyje aukštą kraujospūdį išsigydė tiesiog su magniu, nes vaistai, kuriuos išrašo gydytojai ir yra kalcio kanalo blokatoriai, tik sintetiniai, su šalutiniais poveikiais, ir žymiai brangesni. Kalcis ir magnis yra dvi priešybės, dirbančios kaip viena komanda.

Apie 60-65% viso kūno magnio yra kauluose ir dantyse. Likusieji 35-40% – raumenyse, audinio ląstelėse ir kūno skystyje. Iš jų – didžiausia koncentracija yra širdyje ir smegenyse. Kraujyje yra viso labo 1% kūno magnio. Magnio elementas, ko gero, yra svarbiausias po deguonies, vandens ir maisto. Tai 11-tas pagal masę kūne esantis elementas. Be to, jis yra vienas iš trijų mineralų (kiti du – kalcis ir fosforas), kurie yra labai svarbūs kaulų sandarai. Magnis reikšmingas įvairiuose ląstelių cikluose, angliavandenių, riebalų apykaitoje, baltymų ir nukleorūgščių sintezėje, termoreguliacijos procese. Magnio jonai dalyvauja procesuose, kurie yra būtini ATP sintezei ir energijai, DNR ar RNR biosintezei ir DHEA hormonų balansui.

Magnio svarbą nulemia jo dalyvavimas daugelyje organizme vyksiančių procesų: ląstelių energijos gamyboje ir fermentų veikloje, cukraus kiekio kraujyje reguliavime (tai jis daro skatindamas insulino gamybą). Taip pat jis reguliuoja nervų impulsų plitimą ir turi įtaką kaulinio audinio formavimuisi, atpalaiduoja raumenis ir plečia kraujagysles. Tad magnio vaidmuo palaikant žmogaus sveikatą labai svarbus, o ypač tam tikrais gyvenimo tarpsniais: nėštumo metu, maitinant krūtimi, vyresnio amžiaus žmonėms ir vaikams. *

Magnio trūkumas gali turėti neigiamų poveikių kūnui

1. Sportas

Magnis yra reikalingas reguliuoti širdies darbą, palaikyti normalią raumenų bei nervų veiklą, kaulų sveikatą ir imuninę sistemą. Nepaisant esminės magnio funkcijos, dauguma sporto trenerių lieka neįvertinę magnio svarbos sportininkų rezultatams. Tyrimai rodo, kad ir nežymus magnio trūkumas gali tam stipriai atsiliepti.

​Magnio trūkumas sumažina medžiagų apykaitą, padidina deguonies suvartojimą ir širdies susitraukimus, būtinus darbui atlikti. Visi šie faktoriai yra lemiami, kai kalbame apie atletų pasirodymą varžybose.
​Stiprus prakaitavimas sporto metu išdegina dideles magnio bei kitų mineralų atsargas. Taip pat padidėja  šlapinimosi dažnumas, o tai pakelia magnio poreikį 10-20%.

Magnio trūkumas pablogina neigiamus sporto padarinius, tokius kaip oksidacinis stresas, ir gali sukelti silpnumo jausmą, alpulį ir netgi mirtį. *

2. Migreninis galvos skausmas

Galvos skausmų, ypač atsirandančių pervargus, po didesnės emocinės įtampos priežastis dažnai yra ta pati kaip ir blauzdų raumenų mėšlungio. Dėl nervinės įtampos, hormonų streso, kai organizme trūksta magnio, spazmuoja kraujagyslės,  blogėja kraujotaka bei medžiagų apykaita ir atsiranda skausmas. Todėl rekomenduojama vartoti magnį, kai dažnai vargina galvos skausmai. Tai gana veiksmingas ir palyginti nebrangus migrenos profilaktikos būdas. Klinikinių tyrimų metu nustatyta, kad ilgesnį laiką reguliariai vartojant magnio, žmonėms, sergantiems migrena, smarkiai sumažėja paūmėjimai. Paprastai jie būna lengvesni, greičiau praeina, mažiau reikia vaistų nuo skausmo. *

3. Odos priežiūra

Magnis laikomas grožio elementu. Jo trūkumas gali lemti skysčių organizme susilaikymą, o tai savo ruožtu atsiliepia odos būklei. Ji tampa blyški, suglebusi, po akimis formuojasi maišeliai. Laboratoriniai tyrimai patvirtina, kad magnio hidroksidas skaido skirtingus aliejus bei riebalus, tai paaiškina magnio naudą riebiai odai. Oda magnį labai greitai įsisavina, todėl jis puikiai įsigeria ir nepalieka žymių. Taip pat, šis elementas padeda išlaikyti odos elastingumą, drėgmę bei žinomas, kaip stabdantis senėjimo procesus.
Magnio aliejus padeda įveikti odos sudirgimus, uždegimą bei aknę. Magnio vartojimas siejamas su sveikatos pagerėjimu, kuris taip pat padeda ir nuvargusiai odai. *

4. Diabeto rizika

Magnis gali kontroliuoti homocisteiną, kuris pagal medicinos ekspertus yra susijęs su cukriniu diabetu ir širdies ligomis. Ląstelės, taip pat geriau funkcionuoja esant magniui, nes toksinės medžiagos neutralizuojamos. Magnio vartojimas gali padėti sumažinti atsparumą insulinui – metabolinės reakcijos į insuliną sutrikimą. Pasirodo, kad žmonėms, gaunantiems daug magnio ir grūdų ląstelienos, net 28 proc. sumažėja rizika sirgti cukralige. *

5. Kraujospūdis

Įrodyta, kad magnis gerina kraujotaką, apsaugo kraujagyslių sieneles nuo pažeidimų, kai pakyla kraujo spaudimas normalizuoja kraujospūdį, mažina įvairių širdies ritmo sutrikimų dažnį. *

6. Stresas ir gera savijauta

Psichinis ir fizinis stresas padidina magnio poreikį ir tai yra labai susiję dalykai. Patiriant stresą, padidėjęs streso hormonų kiekis lemia ląstelių membranų jautrumo ir jų energijos deficito padidėjimą. Dėl magniui būdingo membranas stabilizuojančio poveikio, sumažėja nervinio audinio jautrumas ir susilpnėja nerimas. *

7. Miego gerinimas

Trūkstant magnio, sutrinka miegas: dieną vargina mieguistumas, naktį sunku užmigti. Magnis natūrali priemonė atpalaiduoti raumenims, padeda užmigti, nes šis mineralas atpalaiduoją  GABA receptorius smegenyse ir nervų sistemoje, o tai skatina sumažėjųsį signalų perdavimą, kurio ir reikia norint užmigti. *

Kaip pašalinti magnio trūkumą organizme greitai ir efektyviai?

Magnio naudojimas žinomas ir Bočių laikais. Jie darė įvairias terapijas, mineralų vonias, augalinius kompresus, pirties metu įsitrindavo kūnus įvairiais mineralais. Dabar yra žinoma, kiek daug naudos mums atneša transderminės (medžiagų pasisavinamas per odą) terapijos. Šiuo atveju, magnio transderminis naudojmas padeda išvengti pašalinio magnio poveikio, bei veikia greičiau ir efektyviau. 2010 metų pavasarį buvo atlikti transderminiai magnio tyrimai. Pacientams po 12 savaičių naudojant purškiamą magnio aliejų vidutiniškai magnio lygis pakilo apie 25,2 procento, kas yra labai svarus pokytis.

Šio tyrimo metu buvo pastebėta, kad magnis nėra geriausiai įsisavinamas vartojant per burną. Jis pasižymi vidurius laisvinančiu efektu, todėl sumažina mineralų įsisavinimą. Vartojant “magnio aliejų” (per odą) – rezultatai buvo geresni. Tai vienas efektyviausiu būdu atstatyti magnio lygį organizme. * 

Plačiau apie transderminio magnio įsisavinimą galite skaityti čia.

Koks galimas šalutinis poveikis vartojant magnio preparatus?

Paprastai žmonėms, geriantiems magnio papildus, vienintelis šalutinis poveikis yra viduriavimas. Tai vyksta išgėrus didesnę jų dozę iš karto. Nespėjus magnio absorbuoti skrandyje (o tai yra sunki užduotis), patekęs į žarnyną jis sukelia viduriavimą. Pasišalinus jam, virškinimas susitvarko ir grįžta į normalias vėžes. Geriamasis bei transderminis magnis nėra toksiškas ir ilgalaikės žalos nedaro.

​Intraveninis (leidžiamas į veną/kraują) magnio administravimas yra vienintelis būdas, kuris gali būti toksiškas, nes tik tokiu būdu organizmas gali gauti daug didesnę magnio dozę, negu jis yra pajėgus apdoroti.

​Taip pat atsargiai reikėtų naudoti magnį žmonėms, turintiems problemų su inkstais. Apsinuodijimas magniu dažniausiai susijęs su inkstų nepakankamumu, kai inkstai praranda gebėjimą pašalinti magnio perteklių. Turintiems inkstų nepakankamumą magnio papildų reikėtų vengti arba naudoti labai mažas dozes.

​Žmonėms, turintiems žemą kraujospūdį ir lėtą širdies ritmą, rekomenduojama magnį vartoti atsargiai.

Kokia yra rekomenduojama magnio dienos norma?

Rekomenduojama magnio dienos norma yra apie 300 mg dienai, tačiau maisto papildų gamintojai rekomenduoja apie 400-420 mg vyrams ir 310 – 320 mg moterims kiekvieną dieną. Šiuolaikiniu valgymu žmogus vidutiniškai sunaudoja apie 150-250 mg per dieną. Magnio aliejaus naudojimas yra lengviausias ir efektyviausias būdas papildyti organizmo atsargas elementiniu magniu. Stebėkite savo savijautą prieš pradėdami naudoti magnį ir pamatysite kaip jūsų sveikata pasikeis. Siekiant palaikyti būtiną magnio kiekį organizme, patariama naudoti kiekvieną dieną (kol kūnas atgaus stabilų magnio lygį), tačiau naudojimo kiekis bei dažnumas kiekvienam žmogui gali skirtis, priklausomai nuo magnio stokos organizme.

Įspėjimas ir išnašos:

* Mūsų svetainėje pateikiama tik bendro pobūdžio informacija, kuri neturi daryti įtakos skaitytojo apsisprendimui įsigyjant ir/ar vartojant maisto papildus. Jei sergate specifine liga, ar vartojate papildomus vaistus ar maisto papildus, būtinai prieš pradėdami vartoti naujus maisto papildus pasikonsultuokite su savo gydytoju ar vaistininku. Straipsnyje pateikta informacija nėra autoriaus asmeninė nuomonė. Ši informacija nėra skirta reklamuoti maisto produktus ar papildus. Ši informacija negali būti interpretuojama kaip gydymo ar kitokio pobūdžio sveikatos klausimų sprendimo rekomendacija. Raginame sprendimus, susijusius su asmenine sveikata, priimti asmeniškai, įvertinus įvairius informacijos šaltinius. Jeigu pastebėjote netikslumų ar turite komentarų, nusiskundimų, patarimų dėl pateikto turinio, prašau susisiekite el. paštu [email protected] arba svetainėje nurodytais rekvizitais. Maisto papildas nėra maisto pakaitalas. Svarbu įvairi ir subalansuota mityba ir gyvenimo būdas.

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *